Wpływ aromaterapii na stres

W tym artykule przedstawiamy pozytywne korzyści aromaterapii na walkę ze stresem i sposoby na utrzymanie harmonii ciała, umysłu i duszy za pomocą zapachu.

Czym jest aromaterapia

Aromaterapia to naturalna metoda relaksacji, odprężenia i zwalczania stresu. Jest wyjątkowo przyjemna i skutecznie wywiera pozytywny wpływ na nastrój i samopoczucie a co za tym idzie poprawę stanu zdrowia. Aromaterapia jest jedną z gałęzi medycyny holistycznej, która patrzy na człowieka jako całość, a leczenie objawów zaczyna się od zdefiniowania przyczyny. W terapii zapachem wykorzystywane są głównie olejki eteryczne, a także inne substancje zapachowe, które mają pozytywny wpływ na samopoczucie i zdrowie.

Stres w dzisiejszych czasach to powszechny i bardzo poważny problem. Żyjemy w ciągłym pośpiechu i gonitwie kolejnych zadań do wykonania, a także nadmiernej ilości informacji, które wywołują zazwyczaj nieprzyjemne uczucia takie jak strach, lęk, wstyd. Badania dowodzą, że chroniczna ekspozycji na stres wpływa na obniżenie odporności i blokuje procesy regeneracji a to wiąże się coraz częściej z występowanie większości chorób cywilizacyjnych.

Aromaterapia, Wpływ aromaterapii na stres

Książka Siła ziół

Bardzo ważne jest, aby stosować terapie zapachem regularnie i zmieniać nawyki, które nie wpływają korzystnie na nasze zdrowie. Zapach i związane z nim codzienne rytuału pozwolą nam szybciej wrócić do równowagi i wzmocnią system obronny oraz nasze nastawienie/myślenie przez co lepiej będziemy sobie radzić w sytuacji stresowej lub jej zapobiec.

Jakie olejki wybrać?

Olejki eteryczne to mocno skoncentrowane substancje zapachowe pozyskiwanymi ze świeżych lub suszonych roślin. Każdy z nich ma szerokie spektrum właściwości – pielęgnacja, redukcja bólu, odprężenie… ale w zestawieniu poniżej chcemy skupić się na ich działaniu pomocnym w stanach stresu czy emocjonalnej huśtawki.

Olejek lawendowy – piękny zapach kwiatów lawendy, który znany jest wszystkim. Jest to olejek bardzo uniwersalny i popularny o szerokim zastosowaniu. Działa uspokajająco, poprawia jakość snu, łagodzi rozdrażnienie, lęki, ataki paniki, ogólne napięcie nerwowe. Poduszeczki na oczy (dostępne u nas w sklepie) wypełnione lawendą pomagają w relaksacji i zasypianiu.

Olejek różany – podobnie jak lawenda wpływa pozytywnie na nastrój, jest pomocny przy atakach paniki, lęków a także i depresji. Nie jest tak popularny jak olejek lawendowy ze względu na cenę – dość wysoką.

Olejek geraniowy – zapach podobny do kwiatów róży. Podobnie jak róża ma działanie antydepresyjne, łagodzi emocje, polepsza nastrój. Wzmacnia psychikę, przywraca harmonię i spokojny sen.

Olejek paczulowy – posiada drzewno-korzenny zapach. Kilka kropli w kominku wypełnia dom odprężającym zapachem. Właściwości przeciwdepresyjne mogą być wzmocnione przez olejek geraniowy, cytrynowy i neroli.

Olejek wetiwerowy – zapach, podobny do paczuli, z cytrynową nutą. Posiada ogólne działanie uspokajające, odprężające. Olejek wykorzystuje się w leczeniu traum, lęków i psychicznych urazów. Na Sri Lance nazywany jest olejkiem spokoju.

Działanie uspokajające pomagające w łagodzeniu skutków ubocznych stresu mają także takie olejki jak: ylang ylang, rumiankowy, z drzewa sandałowego, neroli, pomarańczowy, melisowy, majerankowy, cytronelowy i cyprysowy.

Jak korzystać z olejków eterycznych, aby łagodzić stres?

Olejki eteryczne możemy wykorzystać na wiele sposobów aby pomogły nam poczuć się lepiej, bardziej zrelaksowane, odporne na stres. Najlepiej wprowadzać olejki codziennie do naszego życia pamiętając o umiarze – lepiej mniej a częściej.

Wprowadź zapach w swoją przestrzeń życiową.

Za pomocą kominka do aromaterapii lub specjalnego dyfuzora bardzo łatwo możemy nadać naszej przestrzeni wybranego przez nas zapachu. Możemy wtedy wybrać jeden ulubiony zapach lub zmieszać kilka ze sobą. Jeśli nie wiesz jak komponować ze sobą olejki wygodne jest zastosowanie gotowych mieszanej lub świec zapachowych wykorzystujących naturalny wosk i mieszankę różnych olejków eterycznych, które dobrane są tak aby tworzyć piękny i relaksujący zapach. Jeśli używasz kominka pamiętaj, żeby zapalić świeczkę z naturalnego wosku i zgasić ją po 15-20 min, a po godzinie tą czynność powtórzyć.

Weź odprężającą i aromatyczną kąpiel.

Nie ma nic tak przyjemnego i tak relaksującego jak gorąca kąpiel w wannie, z której unoszą się piękne zapachy olejków eterycznych, kwiatów i ziół. Dodają olejek do wanny pamiętaj aby dodać też odrobinę naturalnego oleju np ze słodkich migdałów. Wkrop do wanny od 3-5 , max. 15 kropli olejku (w zależności od intensywności danego olejku). Pamiętaj też, aby nie mieszać olejków z płynami do kąpieli. Więc jeśli decydujesz się na aromatyczną, naturalną kąpiel, zrezygnuj z tradycyjnych kosmetyków do kąpieli a dodaj w zamian płatki kwiatów lub zioła.

Noś swój ulubiony, odprężający zapach zawsze przy sobie lub na sobie.

Aby relaksujący zapach towarzyszył Ci cały dzień skrop płatek bawełniany i włóż do kieszeni. Kiedy tylko potrzebujesz wyciągnij go z kieszeni i  pozwól sobie na chwilę relaksu. Możesz również przygotować swój odprężający olej do masażu, który możesz stosować również jako naturalny perfum. Wystarczy zmieszać 12-25 kropli olejków (w zależności od intensywności olejku)  z 50 ml oleju bazowego np ze słodkich migdałów i codziennie rano wykonywać mini masaż całego ciała lub nakładać jako perfum w wyznaczone miejsca. Dzięki takim zabiegom będziemy nie tylko bardziej zrelaksowane ale też miały pięknie zadbaną i nawilżoną skórę.

Kilka ważnych zasad stosowania olejków aromatycznych:

Stosując olejki eteryczne pamiętajmy o tym, że są to silnie skoncentrowane substancje, które mogą powodować reakcje alergiczne i stany zapalne. Nie należy też przesadzać z ich ilością i pamiętać o następujących zasadach:

Nigdy nie używaj olejków nierozcieńczonych na skórę. Zawsze mieszaj je w odpowiedniej proporcji z olejem bazowym.
Nigdy nie stosuj olejków w okolicach oczu. Nigdy nie stosuj olejków do wewnątrz.
Nigdy nie masuj skóry w miejscu zakażenia, zapalenia, żylaków, świeżych złamań lub blizn, ani w przypadku gorączki.
Nie stosuj olejków u niemowląt poniżej pierwszego miesiąca życia. Do siódmego roku życia stosuj jedynie lawendę, rumianek lub wyciąg z liści drzewa herbacianego.
Kobiety ciężarne powinny unikać olejków takich, jak: szałwiowy, geraniowy, jaśminowy, tymiankowy, jałowcowy, miętowy, różany i rozmarynowy. Najbezpieczniej jest skonsultować się z lekarzem w przypadku stosowania aromaterapii w czasie ciąży.
W razie jakichkolwiek wątpliwości należy skonsultować się z wykwalifikowanym aromaterapeutą.

„Celuj w księżyc, bo nawet jeśli nie trafisz, będziesz między gwiazdami”

– Patrick Suskind, Pachnidło

Share: